Panas!!!bola terkini

Friday 6 January 2012

Adakah Toni Kroos permata FC Bayern Munich?

 
Bundesliga menghasilkan pemain Jerman yang lebih muda daripada sebelum ini, yang mempunyai kesan yang sangat positif pada reputasi liga dan pada pilihan yang ada untuk mewakili Jerman.  Satu trend telah diperolehi dari beberapa bakat muda terbaik di Bundesliga pada tahun-tahun sebelumnya, dengan Thomas Muller (10/09) dan Mario Gotze (10/11) kedua-duanya menutup musim sulung mereka dengan prestasi cemerlang dengan pingat pemenang liga dan mendapat tempat dalam pasukan kebangsaan Jerman.

Muller menikmati musim yang menakjubkan di bawah Louis Van Gaal apabila FC Bayern sampai ke perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA, yang kalah ditangan Inter Milan di Madrid. Mario Gotze memenangi liga dengan cemerlang sebagai antara "key player" membantu Jurgen Klopp memenangi juara Bundesliga dengan usia hanya purata 22 tahun.

Toni Kroos yang berusia 21 tahun telah mengambil lebih lama daripada Muller dan Gotze untuk mendapat tempat dalam pasukan pertama, dan ia tidak hairanlah  mendapat lebih bakat dari FC Bayern .  Tetapi kecederaan yang berterusan oleh pemain sayap Arjen Robben telah membuka peluang  Jupp Heynckes bermain 4-2-3-1  dan Kroos telah mengisi ruang di belakang Mario Gomez dengan Muller memain peranan  di sebelah kanan serangan.

Pemain muda yang memakai jersi no.39 ini berjaya membuat hantaran sebanyak 88.1% dari 942,meninggalkan rakan sepasukan, Schweinsteiger yang hanya membuat 86% dari 858 percubaan.

Tetapi dengan Mesut Ozil, Thomas Muller dan Lukas Podolski pilihan yang digemari dalam serangan, Kroos berkemungkinan akan terhad kepada bahagian tengah yang lebih mendalam dalam sistem 4-2-3-1 bersama Sami Khedira.

Jika Kroos boleh mempunyai separuh sebagai tahun yang baik seperti yang dilakukan Muller dan Gotze pada tahun 2010 dan 2011, maka dia akan mempunyai sesuatu yang ke hadapan apabila hadiah diedarkan pada akhir musim ini.

0 comments: